Podpisujemy umowę z fotografem – Na co zwrócić uwagę?
Wybór fotografa ślubnego to nie lada gratka dla przyszłych Par Młodych. O tym kiedyś już pisałam. W dzisiejszym poście chcę napisać, jak powinna wyglądać rozmowa z fotografem przy podpisywaniu umowy, na co zwrócić uwagę aby nie popełnić błędu.
Kiedy po obejrzeniu portfolio fotografa, wstępnej rozmowie (co do ceny, warunków, formy zdjęć, pleneru itp.) podejmiemy decyzję o tym, że właśnie tego fotografa chcemy – należy przygotować się na podpisanie umowy. Młodzi często oceniając portfolio już na 100% są pewni, że tak, to ten fotograf i podpisanie umowy uważają za zwykłą formalność. W ogóle nie zwracają uwagi jak wygląda umowa, jakie paragrafy się w niej znajdują, jakich zapisów brakuje.
Dopiero po ślubie, kiedy z niecierpliwością oczekujemy na gotowe fotografie, a ich wciąż nie ma i nie ma, albo kiedy fotograf przekłada termin pleneru na inny dzień – wtedy z szuflady wyjmujemy umowę i zaczynamy ją czytać dokładnie. I jakie jest nasze zdziwienie, kiedy nie znajdujemy tam ani słowa o terminie przekazania gotowych zdjęć, o ilości fotografii z pleneru ślubnego lub o odszkodowaniu w przypadku zniszczenia materiału zdjęciowego?
Dlatego zawsze powtarzam – przezorny zawsze ubezpieczony. Nie wstydźmy się zapisać wszystkich naszych pytań i wątpliwości do fotografa na kartce i wyjaśnieniu ich przy podpisywaniu umowy. Kto pyta, nie błądzi. Jeżeli na umowie brakuje jakiegoś zapisu – wystarczy go dopisać. Dobry i szczery fotograf powinien wyjaśnić nasze wszelkie wątpliwości, bez przeszkód powinien zgodzić się na dopisanie czegoś, czego brakuje, a okazuje się dla nas ważne. Jeżeli fotograf będzie niezadowolony z naszych pytań i dociekań, będzie twierdził, że umowa ma taką treść i nie można jej zmienić i w ogóle, będzie wykazywał zdziwienie, jak śmiemy go o coś takiego pytać – warto się zastanowić nad wyborem fotografa ponownie.
Na co szczególnie zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy?
- cena usługi (co zawiera, wyszczególnienie wszystkich składników),
- termin zapłaty (pamiętajcie – całość po otrzymaniu wszystkich zdjęć i albumu!),
- kwota zaliczki
- klauzula o niezmienności ceny,
- data ślubu i czas pracy fotografa od – do,
- termin pleneru ślubnego – do kiedy najpóźniej,
- czas pleneru ślubnego (cały dzień, 2h rano, 5h popołudniu),
- imię i nazwisko fotografa/fotografów – to na wypadek gdy korzystamy z usług studia fotograficznego, aby nie podesłali nam praktykanta:),
- liczba zdjęć z poszczególnych sesji – przygotowania, ślub, wesele, plener,
- liczba zdjęć w albumie, format,
- dodatkowe opłaty za wywołanie większej ilości zdjęć,
- rodzaj albumu, format,
- ilość płyt z zapisanymi zdjęciami,
- wypadki losowe – zadośćuczynienie,
- dodatkowe opłaty za dojazd, nocleg itp.,
Jeżeli o czymś zapomniałam – piszcie!
Dodaj komentarz